ΚΡΙΤΙΚΕΣ - ΣΧΟΛΙΑ

GIULIANO SERAFINI
(Ιστορικός τέχνης - Εξειδικεύεται στην μοντέρνα και σύγχρονη ελληνική τέχνη)
Στην τέχνη αυτό που έχει σημασία δεν είναι το "τι", αλλά το "πως". Αυτό είναι όλο. Ο Φερντινάντ ντε Σωσσύρ θα έλεγε ότι το σημαντικό είναι το σημαίνον, όχι το "νόημα". Με άλλα λόγια, είναι η φόρμα για να κάνει το έργο τέχνης, όχι το περιεχόμενο. 

ΝΤ. ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ-ΡΟΓΚΑΝ - ΔΥΟ ΔΥΝΑΜΙΚΕΣ ΓΥΝΑΙΚΕΙΕΣ ΠΑΡΟΥΣΙΕΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ
(Δρ. ιστορικός της Τέχνης - Τεχνοκριτικός)
Στη "Δυναμική της Κίνησης" αφιέρωσε από την αρχή της σταδιοδρομίας της η Μίνα Παπαθεοδώρου-Βαλυράκη την εικαστική της γραφή, είτε πρόκειτα για τα εμπνευσμένα από τον αθλητισμό έργα της είτε για τα εμπνευσμένα από τα αυτοκίνητα αγώνων ή από τους ρυθμούς μιας σύγχρονης πόλης.  

ΝΤ. ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ-ΡΟΓΚΑΝ - ΣΤΗ ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΤΟΥ ΧΡΩΜΑΤΟΣ
(Δρ. ιστορικός της Τέχνης - Τεχνοκριτικός)
Προκαλεί όντως εντύπωση ο ακατασίγαστος δυναμισμός της Μίνας, που από τους εκπληκτικούς σε κίνηση και σε δυναμισμό αθλητές της, τις μεταφυσικές μέσα από το δυναμισμό του χρώματος "νεκρές φύσεις", προχώρησε ακάθεκτα στο να αποκρυπτογραφεί τον παλμό της πόλης, τον παλμό της ζωής, την κίνηση ενός λιμανιού με τους γερανούς κα τα καράβια, την ενέργεια και την ένταση στις οποίες υποβάλλει η Formula 1.  

ΚΑΥ DAUGHDRILL
(Executive Director - Μουσείο της Αμερικανικής Αθλητικής Ακαδημίας)
Όταν αντίκρισα για πρώτη φορά την αθλητική τέχνη της Μίνας Παπαθεοδώρου - Βαλυράκη, διέκρινα αμέσως την ικανότητά της να γεννά συναισθήματα και να προκαλεί την αίσθηση κίνησης με κάθε έργο που αντανακλά την ακατάπαυστη ενεργητικότητα και την έντονη προσωπικότητά της. 

THOMAS P. ROSANDICH
(Διδάκτορας, Πρόεδρος της Αμερικανικής Αθλητικής Ακαδημίας)
Στο έπακρο πληθωρικοί, οι πίνακες της Μίνας Παπαθεοδώρου - Βαλυράκη πάλλονται κυριολεκτικά από ζωή. Είναι αδύνατον να μην προσέξει κανείς το πάθος που αποπνέουν τα έργα της, τα οποία εκρήγνυνται σε χρώματα και σχήματα.

Ο Καλλιτέχνης των Σπορ 2002 είναι στ' αλήθεια μια εκπληκτική καλλιτέχνιδα.  

CAROL MATTHEWS LASCARIS - SUZAN FISHER STERLING
(Πρόεδρος Emerita, Διευθύντρια του Εθνικού Μουσεία Γυναικών της Τέχνης τηw Αμερικής)
Πριν από χρόνια, στο “National Museum of Women in the Arts” μου δόθηκε η ευκαιρία να γνωρίσω την ζωγράφο Μίνα Παπαθεοδώρου-Βαλυράκη, το πλούσιο και συγκλονιστικό έργο της οποίας τοποθετείται στο χώρο του εξπρεσιονισμού. Χαίρομαι ιδιαίτερα που η δουλειά της αναγνωρίστηκε μέσα από αυτήν την σημαντική αναδρομική έκθεση στο Palazzo Vittoriano. 

ΙΡΙΣ ΚΡΗΤΙΚΟΥ
(Από το βιβλίο "ΓΕΝΕΘΛΙΟΣ ΤΟΠΟΣ")

Στο έργο της Μίνας Παπαθεοδώρου - Βαλυράκη "Metropolis", καθρεφτίζεται ξανά η γενέθλιος Αθήνα: ασφυκτικοί όγκοι και φρενήρεις ρυθμοί καθημερινότητας, από όπου εκπορεύεται η εντατική χειρονομιακή ζωγραφική της: χρώμα, φώτα και ύλη, μπετόν, ατσάλι, γυαλί.  

RAFAELLO BERTOLI
(Για την έκθεση CAR ART στην αίθουσα τέχνης CIANI)
Nel secolo delle magic, chesta per concluderisi con millennio delle grandi conquiste, e entruta a far parte della vita amano uno quarta dimensione: il rapporto spazio - tempo, la velocita, la relativa generale. E di questa dimensione "composita" l' automobile e coefficiente tondamentale. 

LUZIO BARBERA
(Από την εφημερίδα GAZETTA DEL' SUD - 1983)
Una grande concentrazione e, al tempo stesso, una non frenabile tendenza all' espansione: in questo sottilissimo punto, che non e arrivo, ma soglia, si muove ia pittura di Mina Papatheodorou, artista greca la cui personale e attualmente esposta alla galleria Morabito di Reggio Calabria.  

ΙΡΙΣ ΚΡΙΤΙΚΟΥ
(Από το περιοδικό INSIDER - 2007)
On the occasion of the forthcoming exhibition of Mina Papatheodorou - Valyraki at Citronne gallery, Iris Criticou meets with the artist at her summer house in Eretria.  

ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ
Η Μίνα Παπαθεοδώρου – Βαλυράκη είναι η ζωγράφος της κίνησης, της έντασης, του «θυμού». Όπως λέει η ίδια «η εικόνα είναι η σύλληψη της στιγμής. Η φόρμα επανέρχεται μέσα από τη διαδικασία που ο καθένας έχει επιλέξει σημειολογικά …». Τι κάνει όμως αυτή η «σύλληψη της στιγμής» ν’ αποτελεί την «έκφραση της αιωνιότητας»; 

Dr. YUAN HIKUN
Η Μίνα Παπαθεοδώρου-Βαλυράκη δεν διστάζει να χρησιμοποιήσει έντονα χρώματα όταν συνθέτει ένα έργο αλλά δεν φείδεται και λεπτομεριών ακόμα κι όταν αυτές έχουν να κάνουν με το πνεύμα των θεμάτων που ζωγραφίζει, πράγμα που φέρνει στο νου μεγάλους δασκάλους όπως τον Σικέρος και τον Ριβέρα. 

GUILIANO SERAFINI
Στον αντίποδα του Cézanne, του μεγάλου αποδομητή-αναδομητή της ορατής τάξης πραγμάτων, στις αρχές του 20ου αιώνα ο μοντερνισμός στην τέχνη διατυπώνεται από την ανάγκη να απελευθερώσει μέσα απο το σημάδι και τη χειρονομία , τον ψυχικό παλμό του δημιουργού της, ενός δημιουργού που ποτέ πριν δεν είχε ην ευκαιρία να αποκαλύψει την προσωπική του αμεσότητα, ούτε να επιβάλλει “εδώ και τώρα” τα ίχνη της ύπαρξής του και της παρουσίας του στον κόσμο. 

ΝΙΚΟΣ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ
Έντονα, γενναιόδωρα χρώματα, πεταμένα με περίσσια ελευθερία στον καμβά χαρακτηρίζουν τη ζωντάνια και το ιδιαίτερο πνεύμα της δουλειάς της Μίνας Βαλυράκη. Τα τρία θέματα τις έκθεσης, οι γερανοί, τα ταξί και τα Φόρμουλα Ένα, κυριολεκτικά πάλλονται από κίνηση.  

ΝΤΟΡΑ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ-ΡΟΓΚΑΝ
(Δρ. ιστορικός της Τέχνης - Τεχνοκριτικός)
Δυναμική, παλμική, ενεργοποιημένη στις επάλξεις, η εικαστική γραφή της Μίνας Παπαθεοδώρου- Βαλυράκη μας εκπλήσσει-ανεξάντλητα-στα πλαίσια της απόλυτα προσωπικής της, έκφρασης. "Εκ των ένδον πάντοτε εννοημένη", τόσο σε έμπνευση όσο και σε ρυθμό-παλμό, η γραφή της Μίνας, μας πείθει ότι έχει απορροφήσει- όποιο και αν είναι, κάθε φορά, το επιμέρους ερέθισμα-κάτι το ουσιαστικό από τον ρυθμό-παλμό της κοσμογονίας. 

CAROL MATTHEWS LASCARIS
(Επίτιμος Πρόεδρος του Εθνικού Μουσείου Γυναικών στις Τέχνες, Ουάσινγκτον, ΗΠΑ)
Αέρινοι δρομείς, αυτοκίνητα σε πλήρη επιτάχυνση, σκάφη που αρμενίζουν στην ανοιχτή θάλασσα, εσωτερικές νεκρές φύσεις, θάλασσες και τοπία τόσο ζωντανά που κόβουν την ανάσα. Όποιο και αν είναι το θέμα, οι πίνακες της Μίνας Παπαθεοδώρου-Βαλυράκη έχουν έναν ηλεκτρισμό, μια δυναμικότητα που απορρέει άμεσα από τη δεξιοτεχνία της στη χρήση μιας εκθαμβωτικής παλέτας κι ενός ποτισμένου με μπογιά πινέλου.  

LUIS GONZALES ROBLES
(Τ. Διευθυντής του Ισπανικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στη Μαδρίτη, Μέλος της A.I.C.A.)
Δίνει ικανοποίηση στον κριτικό να αναλύει ένα ζωγραφικό έργο του οποίου όλα τα μέρη (στοιχεία) ανταποκρίνονται σε μια πλήρη συνοχή, αισθητική αρχή που υποστήριξε σε όλη τη διάρκεια της διαδρομής, της μακροχρόνιας επαγγελματικής μου δραστηριότητας. Στην προκειμένη περίπτωση, η Μίνα Παπαθεοδώρου οδηγεί μορφολογικά τη σύνθεση του έργου της βασιζόμενη στη δυνατότητα του καθενός από τα στοιχεία που εμφανίζονται και επεμβαίνουν με άμεσο και αυτόχθονο δυναμισμό έντονου εκφραστικού χαρακτήρα, αντανακλώντας μια δυναμική δράση που προτείνεται και αναδύεται μέσα από την ποιότητα του υλικού της.  

ΝΤΟΡΑ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ-ΡΟΓΚΑΝ
(Δρ. ιστορικός της Τέχνης - Τεχνοκριτικός)
Κυρίαρχο το δημιουργικό ένστικτο στη ζωγραφική της Μίνας Παπαθεοδώρου-Βαλυράκη ταυτίζεται κατ' εξοχήν και με ένα μοναδικό σε ένταση τρόπο με το αυθεντικό ταλέντο της καλλιτέχνιδας για να υπαγορεύσει αυτοδύναμα την απόλυτη σύμπραξη-συνεργία ανάμεσα στους δύο στυλοβάτες της σύνθεσης, το χρώμα και το ίχνος.
Αντιδραστικό σε κάθε ακαδημαϊκή, τετριμμένη περιγραφή το έργο της Μίνας Παπαθεοδώρου-Βαλυράκη, επικοινωνεί άμεσα και ουσιαστικά με το θεατή χάρη στο ανεξάντλητο εκφραστικό δυναμικό του. 

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΟΣΚΙΝΑ
Η Μίνα Παπαθεοδώρου σπούδασε ζωγραφική και είναι από τους λίγους καλλιτέχνες που έμειναν πιστοί σε αυτή, σαν έκφραση, σαν πράξη, σαν περιγραφή, ακόμα και σαν κίνηση. Είναι αλήθεια ότι αυτό που χαρακτηρίζει κυρίως τους πίνακές της είναι η κίνηση. 

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΔΡΟΣΟΠΟΥΛΟΥ
(Ιστορικός της Τέχνης)
Aπό την πρώτη οπτική επαφή τα έργα της Μίνας Παπα-Θεοδώρου-Βαλυράκη μας κυριεύουν. Οι επιβλητικά μεγάλες διαστάσεις τους, τα καθαρά χρώματα που περιγράφουν την γρήγορη κίνηση, διαμορφώνουν έντονα ζωγραφικά σχήματα του σύγχρονου περιβάλλοντος μας. Ενός περιβάλλοντος φτιαγμένου από τον άνθρωπο. 

ΝΤΟΡΑ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ-ΡΟΓΚΑΝ - ΤΟ ΑΟΡΑΤΟ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΟΡΑΤΟ
(Δρ. Ιστορικός της Τέχνης - Τεχνοκριτικός)
Χυμώδεις στο έπακρον, οι ζωγραφικές δημιουργίες της Μίνας Παπαθεοδώρου - Βαλυράκη σφύζουν όντως από ζωή. Διαπερασμένες μέχρι τα μύχια από μιαν ανείπωτη ενέργεια αντιδρούν σε κάθε στείρα ταξινόμηση και σχολαστική ένταξη σε συγκεκριμένα ρεύματα επειδή, ακριβώς "είναι" και δεν προβάλλουν απλά: αυτοδύναμες. Γνώρισμα, που αφορά όλες τις δημιουργίες της σταδιοδρομίας της μέχρι σήμερα, όπως μας διαμηνύουν τα αυτοκίνητα και οι φόρμουλες της, τα καράβια και οι θάλασσες της, τα νευρώδη σώματα των αθλητών της, οι χυμώδεις, μόνο κατ' όνομα, νεκρές φύσεις της.